Vedtægter

ELSA AALBORGS VEDTÆGTER

ELSA Aalborg’s vedtægter er senest vedtaget på generalforsamlingen den 29. april 2022. Du kan downloade vedtægter her


KAPITEL 1 

NAVN, FORMÅL OG HJEMSTED

§ 1. Foreningens navn er The European Law Students’ Association Aalborg, herefter benævnt ELSA Aalborg. 

§ 2. ELSA Aalborgs formål er at fremme, etablere og udvikle gensidig forståelse, fagligt samarbejde og personlige kontakter mellem erhvervsjura- og jurastuderende og yngre erhvervsjuridiske og juridiske kandidater fra Aalborg Universitet og andre europæiske lande.

Stk. 2.Formålet søges opnået gennem medlemskab i ELSA Danmark og samarbejde med de øvrige ELSA-grupper i Danmark og andre lande, herunder deltagelse i de internationale ELSA-programmer; Seminars & Conferences, Academic Activities og Professional Development 

§ 3. Foreningens hjemsted er Aalborg Kommune, Juridisk Institut ved Aalborg Universitet.

 

KAPITEL 2

VEDTÆGTER

§ 4. Foreningens vedtægter skal forefindes på sproget dansk. Vedtægterne skal søges opretholdt på sproget engelsk.

Stk. 2. I tilfælde af uoverensstemmelse vil foreningens danske vedtægter være gældende.

KAPITEL 3

MEDLEMSKREDSEN 

§ 5.Som almindelige medlemmer kan optages studerende ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet samt yngre kandidater.

Stk. 2. Endvidere kan optages støttemedlemmer. Som støttemedlemmer kan primært optages advokater, advokatfirmaer, andre private virksomheder og offentlige myndigheder med væsentlig interesse inden for det juridiske og internationale arbejde.

Stk. 3.Generalforsamlingen kan efter indstilling fra bestyrelsen udnævne æresmedlemmer. Som æresmedlemmer udpeges enkeltpersoner, primært personer der gennem en længere periode har ydet en aktiv indsats for at fremme foreningens formål, forbedre foreningens arbejdsvilkår eller almene anseelse.

§ 6.Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, som har handlet i strid med foreningens interesse. Beslutningen træffes af bestyrelsen med 2/3 flertal.

Stk. 2. Et ekskluderet medlem kan dog kræve bestyrelsens afgørelse indbragt for den førstkommende generalforsamling, hvor vedkommende er berettiget til at være til stede under dette punkt på dagsordenen. Indbringes bestyrelsens beslutning for generalforsamlingen, har dette ikke opsættende virkning.

Stk. 3. Bestyrelsen kan dog ikke ekskludere bestyrelsesmedlemmer, da disse kun kan ekskluderes ved en ekstraordinær generalforsamling. Det pågældende bestyrelsesmedlem har ret til inden 8 dage fra eksklusionen meddelelse skriftligt at forlange afgørelsen forelagt den førstkommende generalforsamling til afstemning. En indsigelse har ikke opsættende virkning for eksklusionen.

§ 7.Nyt medlemskab for almindelige medlemmer starter hvert år den 1. september ved indmeldelse. Medlemskab for almindelige medlemmer og støttemedlemmer erhverves indtil udmeldelse.

Stk. 2.Særskilte regler om medlemmers betaling af kontingent herunder beløbets størrelse kan vedtages af generalforsamlingen.

Stk. 3.Såfremt der fastsættes et medlemsskabskontingent for de i § 5, stk. 1 nævnte medlemmer, skal beløbet halveres, såfremt medlemskabet erhverves efter d. 1. januar og inden den 1. september.

KAPITEL 4 

GENERALFORSAMLINGEN

§ 8. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes i Aalborg i perioden 1. april til 15. maj. 

§ 9. Generalforsamlingen indkaldes med mindst 14 dages varsel enten ved e- mail eller gennem foreningens forum til medlemmerne samt ved opslag på Juridisk Institut ved Aalborg Universitet.

Stk. 2. Indkaldelse skal indeholde tid, sted og dagsorden samt angivelse af bestyrelsens egne forslag og fremsatte forslag, som måtte være bestyrelsen i hænde ved indkaldelsen. Medlemmerne kan fremsætte forslag indtil 7 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Stk. 3. Indkomne forslag efter indkaldelse fremsendes til medlemmerne hurtigst muligt inden generalforsamlingens afholdelse.

 § 10. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 25 af de stemmeberettigede medlemmer kræver det med angivelse af dagsorden.

Stk. 2. I sidstnævnte tilfælde skal bestyrelsen senest 4 uger efter modtagelsen af kravet foretage indkaldelsen.

Stk. 3. Ekstraordinær generalforsamling indkaldelse med mindst 14 dages varsel enten ved e-mail eller gennem foreningens forum til medlemmerne samt ved opslag på Juridisk Institut ved Aalborg Universitet. Med indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling sendes dagsorden samt oplysning om tid og sted for mødet.

Stk. 4. Vedrørende afstemning og procedureregler gælder de for den ordinære generalforsamling vedtagne bestemmelse.

§ 11. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde punkterne:

1)  Valg af dirigent, referent og 2 stemmetællere,

2)  Forelæggelse og godkendelse af bestyrelsens årsberetning,

3)  Forelæggelse og godkendelse af reviderede årsregnskab,

4)  Valg af President,

5) Valg af Secretary General

6) Valg af 6-8 bestyrelsesmedlemmer, herunder

          a)  Valg af Treasurer,

          b)  Valg af VP Marketing,

          c)  Valg af VP Academic Activities,

          d)  Valg af VP Seminars and Conferences,

          e)  Valg af VP Professional Development 

          f) mulighed for valg af yderligere 1-2 bestyrelsesmedlemmer,

7) Valg af 1-2 revisorer

8) Indkomne forslag

9) Eventuelt

KAPITEL 5

AFSTEMNINGS- OG VALGPROCEDURE

§ 12. Dirigenten leder forhandlingerne på generalforsamlingen og afgør alle procedurespørgsmål. Der føres protokol over det på generalforsamlingen passerede. Protokollen underskrives af dirigenten og President.

§ 13. Stemmeret i foreningens ordinære og ekstraordinære generalforsamling har alle almindelige medlemmer.

Stk. 2. Såfremt der er fastsat et medlemskontingent, skal dette være betalt inden generalforsamlingens åbning for, at medlemmet er stemmeberettiget. 

§ 14. Al afstemning på generalforsamlingen foregår ved håndsoprækning.

Stk. 2. Ethvert medlem kan dog kræve skriftlig afstemning.

Stk. 3. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

§ 15. For at et forslag skal kunne anses for vedtaget, skal et flertal af de afgivne stemmer støtte forslaget, medmindre andet er bestemt i nærværende vedtægter.

Stk. 2. Vedtagelse til forslag af vedtægtsændringer kræver mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

Stk. 3. Blanke stemmer tæller ikke med i antallet af afgivne stemmer.

§ 16. Ved valg til President anses den kandidat, der opnår et flertal på mere end halvdelen af de stemmeberettigede fremmødte, for valgt.

Stk. 2. Hvis ingen af kandidaterne opnår et flertal på mere end halvdelen blandt de stemmeberettigede fremmødte, afholdes der en anden valgrunde blandt de to kandidater, der opnåede flest stemmer.

Stk. 3. Såfremt ingen af de to kandidater ved anden valgrunde opnår et flertal på mere end halvdelen af de stemmeberettigede fremmødtes stemmer, skal en tredje valgrunde afholdes hvori blanke stemmer ikke tæller med i antallet af afgivne stemmer. Kandidaten som herefter opnår flertal, er valgt.

Stk. 4. Hvis der inden anden valgrunde kun er en kandidat opstillet, kan nye kandidater opstille.

§ 17. Ved valg til de øvrige bestyrelsesposter skal generalforsamlingen – inden afstemningen påbegyndes – træffe beslutning om, hvorvidt bestyrelsen skal bestå af yderligere 1-2 medlemmer ud over de i § 11, nr. 6, a-e fastsatte poster.

Stk. 2. Hvert stemmeberettiget medlem har 1 stemme pr. post. Bestemmelsen i § 15 finder tilsvarende anvendelse ved valg af bestyrelsesmedlemmer.

§ 18. Ved valg af revisor anses de 1-2 kandidater, der opnår flest stemmer, for valgt.

Stk. 2. Hvert stemmeberettiget medlem har 1 stemme.

KAPITEL 6 

BESTYRELSEN

§ 19. Bestyrelsen består af President og 6-8 medlemmer, som vælges på den ordinære generalforsamling for 1 år ad gangen. Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningen.

Stk. 2. Bestyrelsesåret løber fra 1. september til 31. august.

Stk. 3. De afgående bestyrelsesmedlemmer er forpligtede til at stille sig til rådighed for den kommende bestyrelse. Der er overgangsperiode fra valg af kommende bestyrelse i april eller maj frem til 1. september. I overgangsperioden skal hvert medlem fra den afgåede bestyrelse introducere og overføre viden samt erfaring til de nye bestyrelsesmedlemmer, som overtager vedkommendes post.

§ 20. Bestyrelsen konstituerer sig med President, Secretary General, Treasurer, VP Marketing, VP Academic Activities, VP Seminars and Conferences, VP Professional Development og 1-2 mulige poster, som bestyrelsen finder hensigtsmæssig.

Stk. 2. Udtræder et medlem af bestyrelsen, skal bestyrelsen indtil førstkommende generalforsamling om muligt supplere sig med et nyt medlem, fortrinsvist. Bliver President-posten ledig, overtager Secretary General denne post.

Stk. 3. President og Secretary General kan ikke agere som kasserer. Treasurer kan ikke påtage sig andre bestyrelseshverv i foreningen herunder formandsskabet.

§ 21. I tilfælde af en ledig position i ELSA Aalborgs bestyrelse deler de øvrige bestyrelsesmedlemmer i ELSA Aalborg denne positions ansvarsområde.

Stk. 2. ELSA Aalborgs bestyrelse kan udpege en Deputy Officer til at varetage en ledig bestyrelsespost, indtil der afholdes valg til den ledige bestyrelsespost efter § 21, stk. 2, i ELSA Aalborgs vedtægter eller indtil bestyrelsesperioden for den siddende bestyrelse udløber. Deputy Officers skal refereres til ved navnet af den ledige bestyrelsespost med fortegnelsen Deputy.

Stk. 3. Fastsættelsen af proceduren for udpegelsen/afskedigelsen af Deputy Officers overlades til ELSA Aalborg. Deputy Officers vil ikke blive medlemmer af ELSA Aalborgs bestyrelse og har derfor ikke stemmeret i ELSA Aalborgs bestyrelse.

Stk. 4. En kandidat der ikke har opnået valg til bestyrelsespost i ELSA Aalborg på en generalforsamling, kan ikke blive udpeget til Deputy Officer for den samme bestyrelsesperiode. Såfremt en kandidat ikke opnår valg ved kampvalg, kan der ske undtagelse hertil.

§ 22. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. I tilfælde af stemmelighed er Presidents stemme afgørende.

KAPITEL 7 

TEGNING OG HÆFTELSE

§ 23. Foreningen tegnes af President i foreningen med bestyrelsesmedlem eller Treasurer alene.

§ 24. For foreningens forpligtelser hæfter foreningen alene.

KAPITEL 8 

REGNSKAB OG REVISION

§ 25. Foreningens regnskabsår løber fra 1. april til 31. marts.

§ 26. Foreningens regnskab revideres af 1-2 af generalforsamlingen valgte revisorer. Revisorerne vælges for 1 år ad gangen.

§ 27. Det reviderede regnskab skal fremlægge til gennemsyn på kontoret senest 14 dage inden afholdelse af generalforsamlingen.

KAPITEL 9  

OPLØSNING

§ 28. Forslag om opløsning af foreningen kan kun behandles, såfremt bestyrelsen fremsætter forslag herom.

Stk. 2. For at et forslag om opløsning skal kunne anses for vedtaget, skal det have været behandlet på en generalforsamling, hvor mindst 2/3 af de afgivne stemmer, der sammenlagt skal repræsentere 2/3 af foreningens medlemmer, støtter forslaget.

Stk. 3. Såfremt der ved behandlingen af et forslag om opløsning ikke afgives det fornødne antal stemmer, kan forslaget udskydes til behandling på en ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes under iagttagelse af §§ 9-10.

Stk. 4. På den efter stk. 3 indkaldte ekstraordinære generalforsamling kræver vedtagelse af forslaget mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

Stk. 5. Såfremt foreningen ved sin opløsning er i besiddelse af en formue, skal denne tilfalde The European Law Students’ Association eller tilsvarende dansk eller international organisation.